Γραφείο Προστασίας Δικαιωμάτων Ληπτών/ριών Υπηρεσιών Υγείας

(Υπουργική Απόφαση – ΦΕΚ 662/Τεύχος Β΄/02-03-2017 σύμφωνα με τα άρθρα 59, 60 και 61 του ν. 4368/2016 (Α΄21).)

Στόχοι:

• η παροχή υπηρεσιών υγείας στη βάση της ισότιμης και καθολικής πρόσβασης, ανεξαρτήτως φυλής, χρώματος, εθνικής ή εθνοτικής καταγωγής, γενεαλογικών καταβολών, θρησκευτικών ή άλλων πεποιθήσεων, αναπηρίας ή χρόνιας ασθένειας, ηλικίας, οικογενειακής ή κοινωνικής κατάστασης, σεξουαλικού προσανατολισμού, ταυτότητας ή χαρακτηριστικών φύλου και ανεξάρτητα από το είδος της ασθένειας και την κατάστασης της υγείας του/ης λήπτη/ριας,

• η εμπέδωση στο Σύστημα Υγείας της απαραίτητης κουλτούρας σεβασμού της αξιοπρέπειας και των δικαιωμάτων των ασθενών καθώς και της τεκμηριωμένης και ποιοτικής υγειονομικής φροντίδας,

• Η εξομάλυνση της επικοινωνίας μεταξύ ληπτών/ιών υπηρεσιών υγείας, επαγγελματιών υγείας και διοίκησης των νοσοκομείων, η οποία είναι απαραίτητη για την εύρυθμη λειτουργία τους, καθώς και για την αναβάθμιση των συνθηκών εργασίας του προσωπικού,

Για τη σύσταση των Γραφείων Προστασίας Δικαιωμάτων Ληπτών/ιών Υπηρεσιών Υγείας, τα οποία αντικαθιστούν τα προηγούμενα γραφεία υποστήριξης του πολίτη, το Υπουργείο Υγείας διαβουλεύτηκε με την Εθνική Επιτροπή Βιοηθικής, το Συνήγορο του Πολίτη, και την Εθνική Αρχή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, ενσωματώνοντας τις παρατηρήσεις των ανεξάρτητων αρχών.

Λαμβάνοντας υπόψη την ανάγκη για ποιοτικές υπηρεσίες υγείας και ιδιαίτερη μέριμνα των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων ο θεσμός των Γραφείων Δικαιωμάτων Ασθενών επιδιώκει ειδικότερα:

• την ενημέρωση σχετικά με τις ενδονοσοκομειακές διαδικασίες και τα δικαιώματα των ληπτών/ιών υπηρεσιών υγείας,

• την έγκαιρη ενημέρωση των ανασφάλιστων ασθενών και των οικείων τους, για τις διαδικασίες υγειονομικής και φαρμακευτικής κάλυψής τους,

• την παρακολούθηση εξυπηρέτησης των ληπτών/ιών εντός του νοσοκομείου ή σε εξωνοσοκομειακή υπηρεσία του,

• τη συλλογή και διεκπεραίωση καταγγελιών και παραπόνων,

• τη διευκόλυνση υποβολής αναφορών στις αρμόδιες αρχές,

• την παρέμβαση στις αντίστοιχες υπηρεσίες του νοσοκομείου για την ομαλή διευθέτηση των προκυπτουσών διαφορών,

• την διευκόλυνση των της ομαλής επικοινωνίας μεταξύ επαγγελματιών υγείας και ληπτών/ιών υπηρεσιών υγείας,

Ειδική μέριμνα λαμβάνεται από τα γραφεία για την προστασία των ανηλίκων ληπτών/ριών υγείας, των κρατούμενων, των ψυχικά ασθενών, των αιτούντων/ουσών άσυλο, των προσφύγων και των μεταναστών/ριών ως ιδιαίτερα ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.. Ειδικότερα στην περίπτωση των κρατουμένων και των ψυχικά ασθενών, υπάλληλος του Γραφείου, ύστερα από σχετική ενημέρωση από το Γραφείο Κίνησης, υποχρεούται να εξετάζει επιτόπου τις συνθήκες εισαγωγής, εξέτασης, θεραπείας και νοσηλείας των παραπάνω κατηγοριών ασθενών, στο πλαίσιο των ιδιαίτερων αναγκών τους, του σχετικού νομοθετικού πλαισίου και σε συνεργασία με τις αρμόδιες κάθε φορά υπηρεσίες εντός και εκτός νοσοκομείου.